Program Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej
realizowany przez:
Podsumowanie webinarium nt. współpracy mentorów/mentorki z redakcją szkolną
12 października 2020 r. ponad uczestniczki i uczestnicy programu „1Planet4All - Razem dla klimatu!” wzięli udział w webinarium z Bartoszem Pawłowskim i Przemysławem Martyńskim z portalu Young Face.tv nt. współpracy redakcji szkolnych z dziennikarzami i dziennikarkami.
W trakcie webinarium prowadzący przybliżyli cel połączenia w programie edukacji klimatycznej i medialnej, wskazali na wartość, jaką jest krytyczne myślenie przy działaniach na rzecz ochrony klimatu. Podzielili się też swoim doświadczeniem ze współpracy z młodymi dziennikarzami i dziennikarkami, które nabyli w ramach prowadzonego przez siebie medium dla szkolnych redakcji. Nauczyciele i nauczycielki dowiedzieli się także więcej o możliwość współpracy redakcji z mentorem lub mentorką, poznali zasady towarzyszące tej działalności, swoją rolę w procesie mentoringu i korzyści płynące dla młodzieży.
Na czym polega współpraca redakcji szkolnej z mentorem/mentorką?
Uczniowie i uczennice stworzą reportaż na temat wybranego problemu w swojej lokalnej społeczności i tego, jak mieszkańcy i mieszkanki sobie z nim radzą: zbadają jego przyczyny i skutki, zasięgną opinii ekspertów, przedstawią zastosowane rozwiązania i zastanowią się, jakie są ich słabe i mocne strony. Dodatkową wartością materiału będzie umiejscowienie lokalnego problemu w globalnym kontekście - sprawdzenie, czy inne kraje lub kontynenty borykają się z podobnymi problemami, jaka jest ich skala i jakie prognozy na przyszłość. Materiał może zostać przygotowany przez uczniów i uczennice w dowolnej formie - tekstu, fotoreportażu z podpisami, wideo, w zależności od zainteresowań i umiejętności członków i członkiń redakcji.
W tym procesie uczniowie i uczennice mogą liczyć na wsparcie mentora i mentorki – doświadczonego dziennikarza lub dziennikarki, który zostanie przydzielony do grupy. Będą z nim konsultować swoje działania podczas trzech spotkań online, które odbędą się w ramach programu. Aby otrzymać wsparcie mentora lub mentorki redakcja wysyła wypełnioną wizytówkę redakcji z prośbą o przydzielenie mentora na adres: joanna.humka@ceo.org.pl do 20 października 2020.
- Pierwsze spotkanie redakcji z mentorem
- Drugie spotkanie redakcji z mentorem
- Tydzień edukacji globalnej - trzeci tydzień listopada
- Trzecie spotkanie mentorskie
- Informacja zwrotna
Rola dziennikarza-mentora:
Wsparcie młodych dziennikarzy i dziennikarek w pracach nad materiałem dziennikarskim na wszystkich jego etapach. Mentor pomaga wybrać temat, doradza kolejne kroki w zbieraniu materiału, odpowiada na wątpliwości, które pojawiają się w trakcie pracy nad tekstem (jak przygotować się do wywiadu? jak znaleźć sojuszników? itd.). Ich zadaniem jest zadbanie o jakość materiału i rozwój kompetencji dziennikarskich uczniów i uczennic. Na koniec pracy przygotowuje informację zwrotną na temat pracy młodzieży, zawierającą zarówno ocenę materiału, jak i informację na temat współpracy z młodzieżą (co wg niego/niej poszło dobrze, nad czym grupa może jeszcze popracować i w jaki sposób).
Rola nauczyciela-nauczycielki:
Są uczestnikami programu „1Planet4All - Razem dla klimatu!” i to oni otrzymują od CEO wszystkie materiały i informacje, które następnie przekazują młodzieży. Przeprowadzają w wybranej klasie (lub klasach) scenariusz bazowy, który ma na celu zmotywować młodzież do udziału w redakcji i pomagają w jej założeniu. Są opiekunami redakcji. Czuwają nad realizacją projektu młodzieżowego, nad formowaniem się grupy, pomagają uczniom i uczennicom w kwestiach organizacyjnych, których nie mieliby możliwości zrobić samemu. Mogą wspierać komunikację redakcji z władzami szkoły, np. w celu organizacji Nocy Dziennikarza. Czuwają nad relacjami w grupie, jeśli to konieczne pomagają rozwiązywać konflikty, motywują do działania i bezpośrednio doglądają postępu prac. Ich zadaniem jest nadzór i wsparcie grupy organizacyjnie, ale nie muszą czuwać nad jakością materiałów, pozwalają młodzieży na pracę własną. Ich zadaniem jest czuwanie nad rozwojem u uczniów i uczennic takich kompetencji jak umiejętność pracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, obowiązkowość. Nie wykonują pracy za uczniów.