Program Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej
realizowany przez:
Podsumowanie webinarium wprowadzającego do programu
5 października 2020 r. ponad 120 uczestników i uczestniczek „1Planet4All - Razem dla klimatu!” wzięło udział w webinarium wprowadzającym do programu.
Webinarium składało się z dwóch części. Pierwsza z nich była poświęcona zmianie klimatu i odbyła się w formie wykładu przeprowadzonego przez p. Annę Sierpińską związaną z portalem naukaoklimacie.pl. Edukatorka skupiła się na przyczynach i skutkach zmiany klimatu. Nacisk został położony na skutki, które możemy i będziemy mogli obserwować w Polsce.
Podczas spotkania zostało poruszonych kilka tematów, które często pojawiają się w dyskusjach na temat klimatu.
Zmiana klimatu a plastik
Podczas spotkania zapytałyśmy uczestników i uczestniczki o działania, które ich zdaniem najbardziej wpływają na ochronę klimatu. Najczęściej pojawiającą się odpowiedzią było ograniczenie zużycia plastiku. Odpowiedź ta, wraz z segregacją odpadów, zajmuje czołowe miejsca we wszystkich badaniach związanych z ze zmianą klimatu.
Plastik rzeczywiście jest dużym problemem zarówno ekologicznym, jak i klimatycznym. Co istotne, nie samo zanieczyszczenie środowiska plastikiem jest największym problemem, ale produkcja oraz zagospodarowanie odpadami plastikowymi. Do powstania plastiku jest bowiem potrzebna ropa naftowa oraz wielka infrastruktura w postaci rafinerii i fabryki plastiku. Wiąże się to również z transportem na dalekie odległości.
Fabryka polimerów w Antwerpii (zdjęcie Paul Teysen, źródło unsplash.com)
Warto pamiętać, że nawet posegregowane odpady nie gwarantują ochrony klimatu. W Unii Europejskiej aż 39% odpadów z tworzyw sztucznych podlega spalaniu, a kolejne 31% składowaniu. Jedynie 30% podlega recyklingowi (źródło: Parlament Europejski).
W kwestii plastiku i sprzątania świata zapraszamy do naszych materiałów:
- Jak nawiązać do wyzwań globalnych przy akcji sprzątania świata? - dwustronnicowy materiał z praktycznymi poradami
- Ocean plastiku - scenariusz na zajęcia z geografii (klasa VIII), podczas których uczniowie i uczennice dowiedzą się, jakim zagrożeniem dla naszej planety są przedmioty wyprodukowane z plastiku
Polecamy również artykuł Plastik a klimat p. Marcina Popkiewicza na portalu naukaoklimacie.pl
Zmiana klimatu a smog
Kolejnym zagadnieniem, które często pojawia się w debacie na temat zmiany klimatu, jest smog. Pani Anna Sierpińska nawiązała do niego w swoim wystąpieniu, a artykuł na ten temat można znaleźć TUTAJ.
Źródła wykorzystane w prezentacji p. Anny Sierpińskiej:
- Klasyfikacja klimatu: https://pl.climate-data.org/
- Pomiary CO2: https://scrippsco2.ucsd.edu/
- Informacje o ekstremalnych zjawiskach pogodowych: https://tropicaltidbits.com/
- https://meteomodel.pl/
- https://www.climatecentral.org/
- Raport organizacji Lancet dotyczący wpływu zmiany klimatu na zdrowie: https://www.thelancet.com/climate-and-health
- Występowanie komara tygrysiego w Europie: https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/aedes-albopictus-current-known-distribution-january-2019
- Artykuło suszach w Polsce: https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/coraz-czestsze-susze-w-polsce-konsekwencja-zmiany-klimatu-i-dzialan-anty-adaptacyjnych-417
- Tendencje zmiany klimatu: http://klimada.mos.gov.pl/zmiany-klimatu-w-polsce/tendencje-zmian-klimatu/
- Ryzyko fitosanitarne w kontekście zmiany klimatu: https://www.gov.pl/attachment/3ea48615-77dd-47da-9f59-8aa36cd0a497
- Raport IPCC: https://www.ipcc.ch/sr15/ i opis raportu: https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/ocieplenie-o-1-5-stopnia-specjalny-raport-ipcc-308
Druga część webinarium dotyczyła programu „1Planet4All - Razem dla klimatu!”. Koordynatorki programu, Marta Jackowska-Uwadizu i ja, Joanna Humka, omówiły:
- cele programu,
- materiały edukacyjne dla uczestników,uczestniczek i młodzieży:
- Przewodniki po programie i merytoryczny
- Scenariusze wprowadzający i końcowy (który będzie dostępny na przełomie listopada i grudnia)
- „Przewodnik dla młodzieży po klimatycznych redakcjach szkolnych"
- Celownik
- Dodatkowe materiały, np:
- Materiały są dostępne na stronie: https://ekologia.ceo.org.pl/klimat-to-temat/materialy
- metodę projektu młodzieżowego wraz z kryteriami dobrego projektu, dostępnymi tutaj: https://globalna.ceo.org.pl/projekty-mlodziezowe/kryteria-dobrego-projektu
- proponowane wsparcie dla redakcji szkolnych,
- Tydzień Edukacji Globalnej - więcej informacji już niedługo!
- harmonogram programu - dostępny również w Przewodniku po programie.
Już w poniedziałek odbędzie się kolejne webinarium, poświęcone współpracy opiekunów i opiekunek klimatycznych redakcji szkolnych. Będzie to spotkanie z dwoma dziennikarzami, którzy będą wspierać mentorsko redakcje pod względem przygotowania materiału dziennikarskiego na temat zmiany klimatu.