W odpowiedzi na kryzys klimatyczny wiele miast przygotowuje strategie adaptacyjne, które pozwolą na ich zrównoważony rozwój. Jednym z takich miast jest Kraków, w którym położona jest jedna ze szkół, która wzięła udział w pierwszej edycji programu „1Planet4All - Razem dla klimatu!" - XV Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie. To właśnie tam powstała redakcja Green Leaves, która od września 2020 do stycznia 2021 działała pod opieką nauczycielek: Magdaleny Loski, Doroty Frąckowiak, Ewy Herchel oraz przy pomocy bibliotekarki Beaty Książek.

 

Młodzież zaangażowana w prace redakcji postanowiła skupić się na Planie Adaptacji Miasta Krakowa do zmian klimatycznych do roku 2030. Członkowie i członkinie redakcji nie tylko zapoznali się z treścią Planu i przygotowali jego analizę, aby przybliżyć swojej społeczności klimatyczną politykę miasta. Przeprowadzili również dogłębne wywiady z reprezentantami samorządu. Aby poznać świadomość swojej szkolnej społeczności na temat zmiany klimatu, redakcja przygotowała ankietę online, w której wzięło udział ponad 300 osób! Wyniki ankiety zostały następnie opracowane i przedstawione w formie krótkiej notatki. 

 

Dodatkowo, przez cały czas trwania progamu młodzież prowadziła fanpage na FB: Green Leaves - XV dla klimatu, na którym umieściła serię tekstów o lasach Krakowa. Zostanie ona zwieńczona tekstem o roli zieleni w mieście, który pojawi się już niedługo.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przez redakcję:

- Prezentacja redakcji

Artykuł na temat Planu Adaptacji

- Wywiady z radnym Dzielnicy XIII, Panem Rafałem Zawiślakiem i dyrektorem Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Panem Piotrem Kempfem

- Wyniki ankiety

 

Kryteria sukcesu:

Dzięki podjętym działaniom członkowie i członkinie redakcji spełnili kilka z kryteriów sukcesu:

  • zrozumieli zmianę klimatu,
  • poznali, jakie działania mogą podejmować samorządy lokalne w celu adaptacji do zmiany klimatu - zmiana systemowa,
  • poruszyli temat, który wcześniej nie był znany odbiorcom i odbiorczyniom (społeczności szkolnej),
  • rozwinęli swoje umiejętności w poszukiwaniu informacji, sprawdzenia ich wiarygodności, przeprowadzaniu wywiadów,
  • podczas przeprowadzania wywiadów poznali osoby, które mają realny wpływ na lokalną politykę klimatyczną, i pokazali im, że młodzież jest aktywnie zainteresowana tym tematem,
  • poznali wiele nowych źródeł informacji, które umiejętnie wykorzystali.

 

Wielkie brawa dla redakcji Green Leaves i wszystkich opiekunek!

 

Inne przykłady dobrych praktyk znajdziesz na podstronie DOBRE PRAKTYKI