Program Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej
realizowany przez:
Tydzień Edukacji Globalnej z "Klimat to temat!"
Tydzień Edukacji Globalnej dobiegł końca. Uczestnicy i uczestniczki programu "Klimat to temat!" przeprowadzili wiele wspaniałych działań i przysłali nam dużo zdjęć oraz opisów. Dziękujemy za podzielenie się swoimi wrażeniami i inicjatywami. Poniżej przedstawiamy wiele z nich.
Szkoła Podstawowa im. Marszałka J.Piłsudzkiego z Wartkowic przed przystąpieniem do działań projektowych, planując przebieg TEG-u w szkole przeprowadziła wśród uczniów, uczennic i mieszkańców gminy ankiety ekologiczne. Miały one zdiagnozować świadomość ekologiczną respondentów. Na podstawie wyciągniętych wniosków grupa projektowa opracowała materiały wykorzystywane podczas kampanii edukacyjno-informacyjnej. Przygotowano ulotki dla mieszkańców gminy oraz plakaty tematyczne, które przez pewien czas będą wystawą w pracowni przyrodniczej. Przeprowadzony został konkurs plastyczny o tematyce ekologicznej „Dbaj o środowisko - dbaj o klimat” w dwóch kategoriach wiekowych, którego wyniki ogłoszono podczas TEG-u. Zorganizowano także zbiórkę zużytych baterii.
W SP 32 w Bydgoszczy prowadzone były działania z zakresu edukacji globalnej w tym działania pro-ekologiczne i związane z klimatem. Dzieci opisywały swoje wizje przyszłego świata.
A kiedy okazało się, że Ziemia jest chora...
Film przygotowali również uczniowie i uczennice LXII Liceum Mistrzostwa Sportowego im. Generała Broni Władysława Andersa z Warszawy.
Grupa przygotowała też kiermasz, na którym poprzez sprzedaż ciast i jabłek od zaprzyjaźnionego sadownika zachęcała do kupowania żywności na bazarach, od lokalnych producentów zamiast w supermarketach. Za zarobione pieniądze kupione zostaną drzewka, które następnie będą posadzone na terenie szkoły.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Okartowie zrealizował kilka ciekawych scenariuszy zajęć z przedmiotów: geografia: „W jaki sposób działalność człowieka wpływa na zmianę klimatu? ” ( klasa VIII), język angielski: „Jak chronić się przed skutkami zmiany klimatu?” (klasa VIII), przyroda: „Drzewo klimatyczne” ( klasy IV-VI), oraz biologia: „Rolnictwo ekologiczne – zrównoważone, czy intensywne” ( klasa V). Na szkolnym korytarzu pojawiły się ślady białych stóp, które symbolizowały 30 kroków dla klimatu, czyli 30 działań, jakie każdy z nas może podjąć, aby na co dzień przeciwdziałać zmianie klimatu. W ramach podjętych działań uczniowie i uczennice projektowali plakaty, obliczali swój ślad węglowy, uczestniczyli w pokazach doświadczeń, badali stan zanieczyszczenia powietrza. Młodsi uczestnicy i uczestniczki programu rozpoznawali składniki pogody, budowali barometry. Odbyły się pokazy filmów edukacyjnych, quizy i konkursy.
Szkoła Podstawowa w Puszczy Mariańskiej w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej zorganizowała lekcje dla uczniów przez uczniów, prezentację o recyklingu, konkurs "Co wiesz o klimacie?", wspólne segregowanie odpadów do odpowiednich pojemników, wykonanie plakatów informujących o celach zrównoważonego rozwoju, działaniach jakie możemy podjąć lokalnie i globalnie i wiele lekcji poświęconych temu tematowi.
W Szkole Podstawowej nr 21 im. Mikołaja Kopernika w Elblągu uczniowie i uczennice przez dłuższy czas przygotowywali się do debaty tematycznie związanej z tegorocznym hasłem Tygodnia Edukacji Globalnej, która odbyła się dziś 21 listopada w Ratuszu Staromiejskim. Na spotkanie przybyli zaproszeni goście: dyrekcja, rodzice uczniów i uczennic, przedstawiciele i przedstawicielki kilku elbląskich szkół. Debatę prowadzili sami uczniowie i uczennice. Na początek uczennice klasy 8e przedstawiły prezentację na temat przyczyn i skutków emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Następnie uczniowie z klasy 8c debatowali nad Celami Zrównoważonego Rozwoju i zastanawiali się, jak można zapobiec skutkom nadmiernej emisji dwutlenku węgla do atmosfery, wskazywali, jak można ten problem rozwiązywać w lokalnej przestrzeni. Najważniejsza w tej kwestii jest edukacja odnośnie zmniejszenia tempa globalnego ocieplenia oraz podejmowanie działań w tym zakresie w swoim najbliższym otoczeniu.
Uczniowie i uczennice zaangażowani w program tworzyli gazetkę, aktualizowali wpisy na stronę www szkoły i szkolnego Facebooka. Uczestniczyli w szeregu lekcji tematycznie powiązanych z zagadnieniami Tygodnia Edukacji Globalnej. W szkole przeprowadzono akcje pozwalające zaoszczędzić surowce i energię: giełdę używanych zabawek pod hasłem „oddaj zabawkę w dobre ręce" oraz akcję „wykorzystaj surowce wtórne - giełda pomysłów na wykonanie użytkowej rzeczy". Codziennie trafiały do szkoły zabawki i przetworzone „nowe użytkowe rzeczy”. Uczennice klasy 8 przygotowały dla młodszych uczniów prezentacje i informacje na temat emisji dwutlenku węgla i jego wpływie na klimat. Uczniowie i uczennice mieli okazję sprawdzić swój ślad węglowy i dowiedzieli się, że możemy zmniejszyć tempo globalnego ocieplenia, podejmując działania w swoim najbliższym otoczeniu.
W Szkole Podstawowej w Pęgowie odbyły się Lekcje z Klimatem po polsku i po angielsku, prelekcja filmu "SOS Ziemia HOME". Dla zwiedzających udostępniono trzy wystawy modeli prezentujące Cele Zrównoważonego Rozwoju w trzech szkołach w Pęgowie, Urazie i Obornikach Śląskich.



Akcje będą kontynuowane przez cały rok. Zbiórka makulatury, baterii, elektrośmieci czy plastikowych nakrętek - to namacalny, trwały efekt TEG.



Zobaczcie też, co dzieje się w innych szkołach. Kampanię informacyjno-edukacyjną prowadzona w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Mrokowie można obejrzeć na szkolnym Facebooku TUTAJ i TUTAJ.
Zaś działania Zespołu Szkół Budowlanych im. Wojska Polskiego w Legnicy tutaj:.
Również w Legnicy działała Szkoła Podstawowa nr 10. Zapraszamy do przeczytania relacji.
Wielu z Was nadal prowadzi swoje działania i ma zamiar kontynuować zaczęte inicjatywy w przyszłym semestrze. Jeśli macie ochotę podzielić się nami tym, co będzie się działo w Waszych szkołach, zapraszamy.