Złap naturę w Internecie

Scenariusz zajęć terenowych "Złap naturę w Internecie" powstał w programie "Zgodnie z Naturą". Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Vine, Snapchat to przykłady popularnych wśród młodzieży portali społecznościowych. Nowe media, w tym wspomniane portale, stanowią bardzo wartościowe narzędzie edukacyjne.

Sztuka krajobrazu-sztuka (dla) ziemi

Scenariusz zajęć terenowych "Sztuka krajobrazu-sztuka (dla) ziemi" powstał w programie "Zgodnie z Naturą". Sztuka ziemi to działania artystyczne, których kontekstem, tłem czy też tworzywem jest środowisko naturalne.

Pamiątka z wakacji – odpowiedzialnie i twórczo!

„Pokaż mi pamiątkę z wakacji, a powiem ci, kim jesteś” – to tytuł artykułu, który staje się inspiracją do refleksji nad odpowiedzialną turystyką, a także sztuką ludowąi rynkiem pamiątkarskim na świecie. Podczas zajęć młodzież zastanowi się, w jaki sposób pamiątka z wakacji może być etyczna, a także zaprojektuje pamiątkę z własnego regionu, która będzie twórcza i zgodna z duchem odpowiedzialnej turystyki.

Śmietnisko – siedzisko

Kontynuacja zajęć poświęconych designowi oraz zagadnieniu świadomej konsumpcji. Scenariusz można potraktować jako ciąg dalszy lekcji „Drugie życie dżinsów” (patrz str. 41) lub samodzielną jednostkę, przy czym warto wówczas wyjaśnić młodzieży zasady świadomej konsumpcji omówione w pierwszej części poprzedniego scenariusza. Zadaniem uczennic i uczniów będzie zaprojektowanie oraz wykonanie z niepotrzebnych materiałów przedmiotu codziennego użytku, a inspiracją mogą stać się zaprezentowane prace artystów i artystek z różnych części świata.

Drugie życie dżinsów

Uczniowie i uczennice dowiadują się, czym jest moda i projekt w modzie, a także wykonują szkic swojego projektu i go realizują. W kreatywny sposób rozwijając zdolności manualne, poznają zasady świadomej konsumpcji i alternatywne sposoby tworzenia ubrań oraz dodatków.

Antykonsumpcyjna martwa natura

Martwa natura w nowej odsłonie. Młodzież tworzy kompozycję martwej natury, wykorzystując jako obiekt przedmioty codziennego użytku, z których nie korzysta i które nie są jej potrzebne. To okazja, aby młodzi ludzie zastanowili się nad współczesnym konsumpcjonizmem i swoim stylem życia, a w szerszym kontekście przyjrzeli się także nierównościom społecznym – tak na świecie, jak i w swoim otoczeniu. Technika wykonania pracy to rysowanie, malowanie lub stworzenie kolażu, np. z wycinków gazet lub strzępków materiałów.

Pieprz i wanilia w moim domu. Projekt etykiety na papierze czerpanym

Uczniowie i uczennice dowiedzą się,czym jest liternictwo, a ich zadaniem będzie zaprojektowanie i wykonanie na papierze czerpanym etykiety opakowania produktu pochodzącego z kraju globalnego Południa (np. kawa, herbata, kakao, przyprawy). Zajęcia wprowadzają pojęcie sprawiedliwego handlu (ang. fair trade) oraz wyjaśniają młodzieży, skąd pochodzą różne produkty, których używamy na co dzień, a także jaką drogę pokonują, zanim znajdą się w naszych domach.

Nasz „niewidzialny” ślad wodny. Plakat

Uczniowie i uczennice dowiedzą się, czym jest ślad wodny, a następnie stworzą plakaty prezentujące „dekalog” oszczędzania wody. Z zakresu zagadnień sztuk plastycznych młodzież zapozna się z formą artystyczną, jaką jest plakat.

Szkoła zgodna z naturą - zestaw scenariuszy

W publikacji prezentujemy takie ujęcie zagadnienia, by ćwiczenia umożliwiały przekazanie wiedzy w skuteczny sposób i angażowały w działania uczniów i uczennice. Staraliśmy się, by materiały mogły być wykorzystane w szkole podstawowej (drugi etap edukacyjny), na lekcjach przyrody, wf-u i plastyki i w gimnazjum (trzeci etap edukacyjny) na lekcjach biologii oraz podczas zajęć z zakresu edukacji artystycznej. Na końcu publikacji znajdują się propozycje aktywności w terenie, dostosowane do wieku uczniów i uczennic szkół podstawowych oraz gimnazjów. Zajęcia mogą być realizowane zarówno na wychowaniu fizycznym, godzinie wychowawczej, jak i na spacerze z dziećmi i młodzieżą.